Skip navigation

Tips

Herunder kan du få tips og tricks til hvordan du lettest kan arbejde med backend modulet.

Log på

Hvis du ønsker at logge på skal du gå til digitaleprodukter.dk/admin og indtaste dit brugernavn og password til din konto på digitaleprodukter.dk.

Har du ikke en konto, eller er denne ikke godkendt som backend bruger, så send os en mail på [email protected], så sørger vi for du får adgang.

Produkter og relationer

Hvis man ikke passer på, kan man hurtigt skabe så mange produkter og komplicerede relationer, at brugeren ikke kan finde det han skal bruge.

Derfor kommer der her et par med gode råd:

  • Lav ikke unødigt mange produkter. Hvis produkter minder meget om hinanden, så opret dem som ét.
    Hvis f.eks et produkt både kan leveres i stål og kobber, er det ikke altid nødvendigt at oprette et digitalt produkt for hver. Man kan blot angive i tekst og egenskaber at produktet fås i flere forskellige materialer.
  • Lav ikke hirakier med mere end 2 led. Dvs lav ikke varianter til varianter.
    Skulle dette alligevel være nødvendigt, så sæt varianternes varianter til “stub” i backenden. Så bliver det lettere for brugeren at finde frem til hovedproduktet, og derefter vælge den relevante variant.
  • Arbejd med serier og løsninger, frem for kun produkter. Serier og løsninger oprettes som reelle produkter, med en angivelse i det generiske navn at dette er den serie eller løsning.
    Knyt derefter produkter til disse som “varianter” og/eller “tilbehør”

Få teksten til at se rigtig ud

Når du skriver tekst som skal vises på frontenden, kan du formattere den ved at bruge simple koder, jævnfør markerings metoden Textile.

Her er par eksempler på de mest brugte formatteringer:

  • Overskrift: sæt et h1.[mellemrum] (overskrift 1), eller h2.[mellemrum] (overskrift 2) foran linjen, og afslut af med et ekstra linjeskift.
  • Fed tekst: Omkrans teksten med *.
    F.eks. *fed skrift*
  • Kursiv: Omkrans tekst med _.
    F.eks. _kursiv skrift_
  • Lister: Start linjerne i listen med #[mellemrum] (nummereret liste) eller *[mellemrum] (ikke nummeret liste).
  • Hyperlinks: Den tekst man ønsker vist omkranset af ", efterfulgt af : og urlen til linket.
    F.eks "Google":http://google.com bliver til Google

Find flere Textile koder her (på engelsk)

Specialtegn

Det kan være nødvendigt at skrive enkelte specialtegn i teksten med HTML koder, for at sikre at de kan ses i frontenden.

Her er der eksempler på koder for de mest brugte specialtegn.

  • > (større end) = >
  • < (mindre end) = &lt;
  • ≤ (mindre end eller lig med) = &le;
  • ≥ (større end eller lig med) = &ge;
  • °C = &deg;C

Du kan finde flere koder til specialtegn her (på engelsk)

Billeder fra PDF, DWG og BIM filer

For at få vist thumnails og previews af PDF-, DWG- og BIM-filer, skal man sikre sig at der er koblet et relevant billede til hver enkel fil.

Der findes en række metoder til at lave billeder af filer.
Herunder er nævnt de mest anvendte.

  • Tag et screenshot af den åbne fil: Den mest enkle metode er at tage et billede af skærmen vha “print screen” knappen, og efterfølgende redigere det i et billedbehandlingsprogram som f.eks Photoshop.
    Lær mere om screenshots til enten Windows eller Mac.
  • Gem PDF som billede f.eks JPG. Kan gøres fra flere PDF programmer som “Adobe Acrobat” (dog ikke den gratis “Adobe Reader”)
  • Anvend specialværktøjer som f.eks Acroplot (til dwg’er) som kan lave billeder af en hel række filer på én gang (såkaldt “batch conversion”)

Det unikke ID

Hvor var det lige man fandt et produkts unikke id?

Id’et skal findes i det enkelte produkts Url.
F.eks har produktet med denne url: http://www.digitaleprodukter.dk/products/1297127609 ID’et 1297127609.